ITAC4

«History will be kind to me, because I intend to write it», skal Winston Churchill ha sagt. Når den fjerde internasjonale Teaching Artist-konferansen (#ITAC4NYC) startet 13 september var dette også på agendaen. 250 deltagere fra 35 land er samlet i New York City for en helg med samarbeid og inspirasjon til videre arbeid. SEANSE ble […]

«History will be kind to me, because I intend to write it», skal Winston Churchill ha sagt. Når den fjerde internasjonale Teaching Artist-konferansen (#ITAC4NYC) startet 13 september var dette

også på agendaen. 250 deltagere fra 35 land er samlet i New York City for en helg med samarbeid og inspirasjon til videre arbeid. SEANSE ble representert ved Marit Ulvund og Johannes Joner,

som senere inviterte til paneldebatt i Carnegie Hall.

Paneldebatten:

THEATRE AND COMMUNITY: Engaging, Responsive and Inclusive

– Hvordan kan vi skape engasjerende, oppmerksomt og inkluderende teater i 2018?

Teaching Artist-representanter fra hele verden samlet seg i dag til paneldebatt i Carnegie Hall. I dette internasjonale forumet delte de med seg av erfaringer og arbeid, og diskuterte veien videre.

——————————————————

OM DELTAGERNE OG DERES ARBEID:

Johannes Joner // Let all children come to themselves // Norge

Joner har jobbet som skuespiller i mange år, og arbeider i hovedsak med «drop-out»-problematikken i skolen når han bruker teater i undervisning. Han er opptatt av at barn må få leke, og mener dette er noe som alt for ofte bortprioriteres i dagens samfunn.

Joner har initiert flere Teaching Artist prosjekt – fra teateroppsetninger om andre verdenskrig i en «vanskelig» ungdomsskoleklasse, til innspillingen av en langfilm med drop-out-problematikken i sentrum.

– Hvis et barn gleder seg til å gå på skolen, kan du lære det hva som helst.

——————————————————

Grace Nakaka Ganocha // Giving voice and improving lives // Tanzania

Gjennom sin organisasjon, Talanta Tano, arbeider Ganocha med å bygge selvtillit hos barn og unge i lokalsamfunn i Tanzania. Med musikk og teater veileder hun dem til å finne sin egen stemme, tro på seg selv og tørre å drømme.

Ganochas arbeid har tydelige ringvirkninger, og hun kan fortelle om flere og flere foreldre som sakte begynner å forstå viktigheten av kunst.

——————————————————

Simon Sharkey // Theatre without walls // Skottland

Sharkey kaller seg selv «et produkt av Teaching Artist». Da han vokste opp tok han det for gitt at alle barn hadde muligheten til å plukke opp en fiolin og lage musikk på skolen. Da han skjønte at det ikke var tilfellet, begynte et livslangt arbeid innen teaterfeltet.

Han er en av Nationaltheatret i Skottland grunnleggere – et teater uten fast scene, som reiser rundt og lager forestillinger som er skreddersydd til sine omgivelser. Alt fra bruk av gamle bygninger til forestillinger i kjørende biler – og hester på besøk i boligfelt.

– We want to break the rules, get people out of the box – a horse helps to do that a lot.

——————————————————

Melissa Friedman // EPIC NEXT // USA

11. september 2001 begynte Epic Theatre sitt arbeid. En av kompaniets grunnleggerne er Melissa Friedman, som mener teatret skal være sentrum for samfunnsdialog. I etterkant av tragedien i 2001 begynte de å utforske hva som nettopp hadde skjedd i landet – sammen med ungdom.

Når Epic Theatre setter opp forestillinger, øver de på ungdomsskoler og lar elevene fungere som regissører og gi tilbakemeldinger.

EPIC NEXT er deres undervisningsprogram. Her underviser de ungdom i teater, og arbeider blant annet med temaer som skolesegregering og standardiserte tester.

– Nothing about us, without us, is for us.

——————————————————

Michelle Yan Xiao // Heart Wings // Kina

Xiao kaller seg selv en teater-nykommer. For tre og et halvt år siden gikk hun fra filmbransjen over i teatret. Hennes «Heart Wings» er et filantropisk, veldedig teaterprogram med mål om å bygge selvtillit hos unge mennesker i Kina.

Heart Wings er ikke et program som utdanner skuespillere – men å kunne kommunisere og snakke godt for seg er viktig uansett hva du har tenkt til å bli, mener hun.